facebook

Aktualności

Dlaczego 4-letnie liceum pozwoli lepiej przygotować się do matury?


Reforma systemu oświaty z 2017 roku spowodowała wygaszenie gimnazjów. Docelowa struktura szkół obejmuje teraz 8-letnią szkołę podstawową, a następnie (do wyboru): 4-letnie liceum ogólnokształcące, 5-letnie technikum lub dwu stopniową szkołę branżową. Jak pokazują badania społeczne najwięcej osób kończących licea kontynuuje dalej naukę i wybiera studia, dlatego w tym przypadku bardzo duże znaczenie ma otrzymanie wysokiego wyniku z matury. Dochodzi także zmiana programu nauczania w szkołach ponadpodstawowych. Zatem reforma oświaty powinna przyczynić się do tego, że uczniowie będą lepiej przygotowani do egzaminu dojrzałości.



Więcej czasu na przygotowanie się do matury

Nietrudno się domyślić, że wraz z wydłużeniem się czasu trwania liceów uczniowie zyskują dodatkowy rok na przygotowanie się do matury. Szybciej zaczynają też realizować program nauczania dotyczący szkół ponadpodstawowych. Bądźmy szczerzy nauka w gimnazjach nie była realizowana na zbyt wysokim poziomie. Wystarczy tutaj zwrócić uwagę na wyniki egzaminów gimnazjalnych, które niestety do najwyższych nie należały. Przyczyn takiego stanu rzeczy było wiele, cóż młodzi ludzie, w zasadzie jeszcze dzieci nie miały zbytniej chęci do nauki, a i nauczyciele nie do końca potrafili jakąkolwiek wiedzę wyegzekwować . Wszak gimnazja traktowane były jako przedłużenie szkoły podstawowej, co powodowało że nauczyciele nadal tak traktowali uczniów i nie zmieniali przy tym sposobu nauczania, który powinien już być oparty na samodzielnym myśleniu, a nie podawaniu wszystkiego na przysłowiowej "tacy" w postaci notatek. Nietrudno też nie zauważyć, że jeżeli uczeń niekoniecznie rzetelnie podchodził do nauki przedmiotu, to nauczyciel dawał mu kilka szans, na poprawienie oceny, co również niestety nie uczy odpowiedzialności za swoje czyny. W liceach sposób nauczania jest zdecydowanie inny. Wymaga się od uczniów realnego uczestnictwa w zajęciach i samodzielnego wykonywania notatek. Również sposób odpytywania ma formę przedstawiania danego zagadnienia, co ponadto rozwija sposób mówienia, ale i uczy radzenia sobie ze stresem.
 
Nacisk na formę i treść
Reforma oświaty w liceach miała za zadanie w dużej mierze zmienić sposób nauczania, który w dużej mierze powinien opierać się na nauce samodzielnego myślenia. Zatem nie sama teoria jest ważna, ale również praktyczne myślenie. Forma i treść nauczania powinny iść w parze, co zwiększa umiejętności uczniów, którzy nie tylko uczą się na pamięć, ale przede wszystkim potrafią umiejętnie rozwiązywać problemy. Warto tutaj poruszyć jedną ważną kwestię, a mianowicie że polscy uczniowie pomimo przeładowania programu, jaki do tej pory miał miejsce w liceach, bardzo dobrze potrafili rozwiązywać testy, ale jak pokazuje badanie PISA niekoniecznie radzili sobie z rozumieniem tekstu czytanego. Dlatego obecnie program nauczania w szkołach ponadpodstawowych jest tak skonstruowany, że nacisk kładziony jest nie tylko na teorię, ale również praktykę, co pozwoli uzyskać uczniom lepsze wyniki z matur.

Lepsza realizacja programu
Jak wiadomo matematyka nie należy do ulubionych przedmiotów uczniów. Ale "królowa nauk" ma to do siebie, że może być łatwa do nauczenia pod warunkiem regularnych ćwiczeń. Niestety do tej pory nauczyciele mieli zdecydowanie za mało czasu na realizowanie wszystkich ważnych zagadnień i ćwiczeń z uczniami. Przeważnie na lekcjach uczniowie wykonywali kilka pierwszych zadań, a resztę, w tym te najtrudniejsze, zadane mieli jako pracę domową. Cóż trudno zatem się dziwić, że taka nauka efektywna nie jest, co pokazały pierwsze matury zaraz po wprowadzeniu obowiązkowej matury z matematyki. Podobnie sytuacja wyglądała z chemii, czy fizyki.

Wychowawcza lekcja lekcją wychowawczą
Już w założeniu lekcja wychowawcza miała służyć rozmowie o problemach młodych ludzi, ale do tej pory najczęściej była wykorzystywana do nadrabiania materiału. Cóż program był przeładowany, a czasu mało. Teraz nauczyciele mają nie trzy, a cztery lata na przerobienie z uczniami wszystkich zagadnień. Zatem lekcja wychowawcza ma służyć tzw. "wychowywaniu", czyli poruszaniu tematów ważnych dla młodych ludzi.

Czteroletnie licea wydają się być dobrym pomysłem. Więcej czasu na przygotowanie się powinno wiązać się z osiąganiem lepszych wyników na maturach. Ale zmiana ma nastąpić również w sposobie nauczania, gdzie od uczniów wymaga się myślenia, a nie bezsensownego uczenia na pamięć czterostronicowego wiersza.
Logo Morena

Partnerzy
serwisu

idź do góry